Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 30 november 2010

Tid

Idag har jag tid.
Tid till att ta hand om sådant som har blivit liggande.
Till exempel två blåmesar, en näbbmus och en morkulla. De låg i frysen tillsammans med en ganska stor del av min fjädersamling. Fjädrarna hade det gått ohyra i för ganska länge sedan, det var därför jag lagt dem i frysen.
Nu är de tvättade och kammade men kanske är de för ätna i alla fall. Kanske slänger jag dem i morgon.
Näbbmusen har jag stoppat upp. Då tänkte jag på när jag var kanske nio år eller så och tillsammans med min kusin brukade sno möss och näbbmöss från deras katt. För att sedan skinnlägga dem och spänna upp små fällar som vi torkade och sparade.
Ja, fast sen kom de ju bort i alla fall.
Näbbmusens skinn är så lent.
Nosspetsen är blank som en knappnål av glas, morrhåren sitter i en vildvuxen ring runt hela den utdragna nosen och öronen syns nästan inte så små är de. Det lilla djuret hade sina tassar samlade över bröstet. Kroppen hade liksom sjunkit ihop, svansen var stel. Så fin, jag vill blåsa på den så den började leva igen men det gick ju inte.
Nu är den död och tom med den lena ryggen uppåt. Jag ska låta den ligga i en ask sedan, med torra löv tror jag eller lönnäsor. Det blir begravning.
Blåmesen får en annan ask, den ena. Den andra gick sönder.
Och morkullan sparade jag bara vingarna av, och fjädrarna. Brunrandiga småfjädrar, svarta fläckar mot siennaröd botten, grå ben med små stänk av ljussvart. Vingar som choklad.
Jag ser nu att jag hade en morkullevinge redan innan. En hittad, från Nötåsberget, men förut visste jag inte vad det var.

3 kommentarer:

Kristina Westerlund sa...

"skinnlägga", "spänna upp fällar", nämen Jessica vad du kan mycket. Vi som har nätverkat så mycket så blir man i alla fall omigen överraskad.
Fast dina närsynta glasögon har jag fått låna förut och det är lika roligt varje gång, tack för det!

Kristín Bjarnadóttir sa...

oj så fint du ritar dina djur ochså med ord!nu bör jag känna igen näbbmusen nästa gång jag möter en:)

Jessika sa...

Just näbbmusen är rätt lätt att känna igen även om man oftast inte ser den, för det är den som piper i diket.
Den är så arg nämligen, så den försöker jaga bort alla inkräktare med arga skrik.
Eller pip då alltså...