Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 8 november 2010

Oväntat besök

När jag kom hem idag rörde det sig konstigt i teverummet. En av novemberkaktusarna hade vält ner i soffan, svart jord över den röda sammeten. Ganska vackert men egentligen inte så det var tänkt.
Genom rummet rörde sig ett litet spetsigt flaxande, man liksom anade smal näbb och korta ben, en ljust varmgrå känsla.
Nötväcka tänkte jag.
Vad gör den här?
Varför sitter den bakom raden av gamla si-fi-filmer? Vad gör den högt upp under taket, varför är den alls inomhus nu när  jag har köpt nya fågelfrön att mata just nötväckor med ute i rosenbusken?
Jag stängde in katten i köket och tryckte försiktigt in några av filmerna så att det blev ett litet rum där nötväckan fångades. Sen kunde jag öppna bara lite och ta den i handen.
Jätteliten, inte vass alls. Den satt en stund i min hand innan den flög, försvann i vinglig flykt bort genom trädgården.
Jag tror att den kom in redan igår när vi städade. Att den har sovit inomhus och kanske ätit lite spilld tårta bara. Om jag inte hade kommit hem så hade den väl svultit ihjäl är jag rädd.
Eller ätits upp av katten.

Inga kommentarer: