Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 6 november 2010

Stjärntals

Man lär sig nya ord.
Det är så bra med språket, att det liksom är rörligt och töjbart. Rätt vad det är behöver man ett nytt ord och då kan man pussla ihop det av sådan som redan finns. Använda betydelser som växer och blir dubbla, det gillar jag.
Nu har jag lärt mig ett nytt ord för jättemycket. Verkligt jättemycket alltså, vi talar om enorma mängder här.
Stjärntals.
Lika många som stjärnorna.
Jag lärde mig det av en femåring jag tycker om. Han hade lärt sig på dagis.
Och det som är så bra med stjärnorna är att de blinkar också, och glittrar och lyser på natten om man hittar en tillräckligt mörk plats.
Det gör man nu ganska sällan.
Men förra veckan, i Kroatien.
På balkongen, ganska sent.
När gatubelysningen sakta slocknade och innan den tändes igen.
När det inte längre var fullmåne heller och inga moln.
DÅ.
Stjärntals med stjärnor. Jag tror att man såg vintergatan också, det gör man ju aldrig här. Så jag vet inte säkert för jag vet knappt hur den ser ut. Men ändå.
Hon på bilden tittar inte på stjärnorna, för hon tittar på grannens hus.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stjärntals, jättefint ord!
Annika

Jessika sa...

Det är sånt man lär sig på dagis:)

Anonym sa...

Jag älskar bilden av flickan i trädet som spanar mot huset. Det slår an en sträng hos mig som jag inte riktigt kan tyda.... något minne, en barndomskänsla (finns det ordet?) eller kanske bara vemod och saknad efter en tid som inte finns längre. Fint med bilder som talar till en på det sättet. Tack!