Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 4 oktober 2011

En liten svamp.

Vissa svampar är finast, så är det bara.
De måste inte vara ätliga för att man ska tycka om dem. Men om man tänker sig en väldigt liten svamp med vit parasollhatt på vindlande smal svart fot. Hatten lyser vaxvit helt nära marken och när man varligt plockar svampen följer det med ett barr. Ibland två, men oftast bara ett barr, ett granbarr.
Det är de korta barren det.
Varje svamp växer på ett barr. All näring som behövs finns där, det räcker.
I den mörka lilla skogen där jag går är marken täckt av barr. Svamparna ligger som en stjärnhimmel under träden och då är de finast.
Barrbroskskivling.
När man torkar dem blir de ändå mindre.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag skriver ett skolarbete,en natur-och kulturstig i och undrar om jag får låna din bild på barrbroskskivlingen? Har ingen så bra kamera som kan ta så fina bilder som du har!
Med vänlig hälsning Johanna

Jessika sa...

Hej!
Förlåt att jag inte svarade med en gång, men jag missade din fråga. Så klart får du använda bilden! Säg gärna var du lånat den bara :) Lycka till med ditt skolarbete,
Jessika