Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

onsdag 28 september 2011

En bra dag på jobbet.

Igår hade jag så roligt när jag jobbade!
Ibland blir det så, eller ganska ofta faktiskt.
I våras gjorde jag ju en scenografi att spela in barnteve i. Det är en docka som bor där, egentligen är det en låda men vi låssas att det är ett rum under trappan till en förskola. Och så låssas vi att dockan är levande och samlar på en massa fina natursaker men egentligen är det ju jag som samlar.
Nu ska det lilla hemmet stylas om till höst.
Höstlöv är faktiskt en färskvara, precis som trattkantareller även om man torkar dem. Därför har jag varit på lite insamlingsrundor.
Trattisarna plockade jag redan i söndags, på väg hem från bokmässan. Jag valde de minsta och trädde dem på en ståltråd och de största trädde jag på en annan. Tanken är att de ska torka med fina hål så att det går att trä dem på rätt tråd sen.
En solig förmiddagspromenad runt Ståloppet gav lysröda asplöv,  ekollonhattar, kastanjer, små knippen av berberis och en hög blandade nypon. Och en massa andra löv - vackra.
Nu hänger nypon och berberis på tråd,  höstiga löv ligger på press i telefonkataloger och löv som fortfarande är gröna ligger mellan tidningsblad och tunga skivor.
De gröna löven är till en annan grej.
Kastanjerna möglade sist, den här gången har jag lagt dem luftigare.
Idag ska jag ta och gräva i gamla lådor för att se vad jag hittar.
Och kanske måla lite? Grönt?
Trattkantarellerna har redan krymt ihop till svarta små knortar.

1 kommentar:

Pia Johansson sa...

Det ser skiojigt ut också!