Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 10 oktober 2011

Gärdsmygen.

En gärdsmyg är så liten att den nästan inte syns förrän man har den i handen.
Konstigt nog har den pyttelilla fågeln en väldigt stor sång.
Jag vet att det finns gärdsmyg i trädgården för de som är bättre på fågelsång säger det, men vi har knappt aldrig sett den. Den kommer inte fram till fågelmatan.
Fast igår fick vi syn på den för då låg den i hallen, strax innanför kattluckan.
Så dumt.
Vår katt är gammal och fet, hon tar sällan fåglar numera och det känns bra. Men om de är unga och nyflygga händer det att hon lyckas.
Och att den här gärdsmygen var ung kunde jag se på stjärtfjädrarna. Det som skulle bli den tuffa lilla svansen hade inte riktigt växt klart ännu.
Pyttesmå fjädrar, säkert flera millimeter för korta.

Inga kommentarer: