Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 5 september 2011

Dagens fynd.

Ibland hittar man saker flera gånger.
Dagar i rad till och med, det här är ett sådant fynd.
Det är flera veckor sedan vi bjöd på squashsoppa, den var god. Mycket tomat i och själva sqaushen helt sönderkokad. Till efterrätt var det saffranspannkaka.
Vi hade skördat vad vi trodde var lagom mycket sqaush men något sådant finns ju inte.
Det finns bara för mycket sqaush.
Så därför blev det en halva över.
Och den hade vi kapat lite slarvigt. Det satt en kvist kvar med lite blad och efter ett par dagar insåg vi att den växte.
Under några veckor har vi sedan följt utvecklingen. Nu finns det flera knoppar, stora blad och vackra vilda klängen åtflera håll.
Det tar förvånandesvärt lång tid för knopparna att utvecklas har jag märkt.
Men i morse låg det en halv sqaush i kökshyllan och blommade!
Såklart en hanblomma, det kommer alltid flest av dem. Fast nästa på tur är en honblomma. Det lilla fruktämnet sitter där och väntar på att utvecklas.
Då blir det sqaush på sqaush, det ser jag fram emot.


1 kommentar:

Annika sa...

Snyggt stilleben!
Annika