Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 15 februari 2011

Döden

I galleriet där utställningen hänger/ligger har jag lagt fram en gästbok.
Det är meningen att man ska skriva i den och det gör folk. Roligt att läsa och de flesta är glada och positiva även om en och annan verkar skärrad efter mötet med så många smådjur och fåglar som ju faktiskt dött.
Jag menar, det är ju det som har hänt. De har dött. De är döda nu, annars hade jag inte kunnat samla dem.
De var döda när jag fann dem.
Jag vet att detta är jobbigt för en del människor.
Och jag kan själv tycka att det är hemskt när man liksom pyntar med döden, och behandlar varelser som nyss levt som något slags troféer eller glaspärlor att använda lösryckt från det liv de nyss levde.
Det blir stora avstånd till allt som är naturligt när det levande görs till objekt, allt relaterat till mig och min estetik.
Kanske tycker någon att det är det jag gör?
I så fall måste jag fundera mera på hur jag berättar. Min avsikt är inte att fjärma, utan tvärtom närma mig det levande. Naturen behöver jag inte närma mig, den är jag en del av precis som allt annat som lever.
Men det jag har velat göra är dela med mig av upplevelser. Sådant jag sett, när intrycken blir starka och liksom rusar in i ögonen, när det blir minnen och berättelser nästan genast.
Det är också så sorgligt när småfåglar dör och den sorgen har jag runt mig hela tiden.
Den går att leva med.
Små djur lever snabba och korta liv och sen vet de inget mer. Jag tror inte att de bryr sig om alls vad man gör med dem och de struntar förmodligen helt och hållet i begravning. Ändå kan man säga att jag begravt dem.
Hur jag beter mig mot andra levande varelser kommer sig främst av vem jag är och jag är människa.

När jag visar mina samlingar för barn pratar vi mycket om döden.
Jag upplever det som att de är lite lättade över att få göra det. I form av en liten blåmes är döden också ganska hanterlig. Det är sorgligt och vackert och ibland kanske någon gråter lite men det går att hantera. Livet tar slut och sen dör man, småfåglar lever korta liv.
Hjärtat slår olika fort. De hinner med det de ska på sina få år.
Vuxna har svårare för det här.
I lördags var det en ung kvinna som tittade på utställningen. Jag hade vänner på besök som jag visade runt så jag pratade inte med henne. Eller, hon pratade inte med mig.
Sen gick hon.
Sen kom hon tillbaka.
Och skrev i gästboken att DET HÄR ÄR ABSOLUT INTE OKEJ!
Och jag skulle så gärna ha velat prata med henne om vad som gjorde henne så upprörd. Hon får så klart tycka vad hon vill. Men jag vill gärna veta. Och nu kanske hon är ledsen, det var ju inte alls meningen.

Bilden nedan är ett collage från utställningen med näbbmus, skogsödla, grönfink, morkulla, skata, igelkott, några fler kranier och diverse småfågelvingar. Djuren och fåglarna är döda.
Fjädrarna är ibland tappade i flykten, ibland över efter döden.
Lönnlövet på den övre bilden föll av för att det blev höst, inte för att trädet dog.

12 kommentarer:

Kerstin LH sa...

Vad spännande med alla dessa känslor! Jag har inte sett utställningen (än), men kommer att tänka på hur rubriken vi sätter på saker och ting påverkar hur vi tar till oss innehållet. Kanske t.o.m. förändrar innehållet? Om "innehållet" i ett konstverk är ngt som uppstår i betraktaren?! Å ena sidan: En död (uppstoppad) näbbmus i en monter på Naturhistoriska. Å andra sidan en död näbbmus i en konstutställning.
Jag förstår att du vill veta mer om den unga kvinnans tankar o reaktioner.
Jag vill gärna komma o se utställningen Siktar på söndagen den 27:e.
/Kerstin

Malin Fasth sa...

Vad förvånad jag blir att du fått sådana reaktioner. Jag hade faktiskt ingen tanke på att någon kunde bli så upprörd. Berörd möjligtvis … Det är ju inte så att du har dödat fåglarna och mössen osv. Naturen är ju som den är och det du visar är vackert och poetiskt tycker jag.

Jessika sa...

Man siktar ju någonstans när man gör en sådan här sak, en utställning. Att det är något man vill berätta.
Och då räcker det inte med vad JAG vill berätta. om det ska bli någon mening måste jag fundera kring var det hamnar också.
Vad ser/hör/känner den jag berättar för?
På vilket sätt spelar det roll?
Att om det är en viss känsla jag vill förmedla så får jag tänka ganska mycket på mottagaren.
Å andra sidan kan jag ALDRIG veta var det hamnar, mer än det folk säger.
Och förresten har den som ser rätt att se vad den vill.
Kom gärna den 27 Kerstin! Och ta med tjejerna, det är lättare att prata med barn:)

BBN sa...

Hänger inte den där upprördheten ihop med att vi kommit så långt från naturen och och att döden är så fjärran i vår vardag på något vis tänker jag.
/Pia

Sassa Buregren sa...

Jag tycker inte alls att det var en konstig reaktion. För mig handlade hela utställningen av död. Det var vackert och jag tycker att du behandlar döden ömsint. Men det är ändå död som ligger där vackert exponerat i lådorna. Det var inte vackra bilder av död utan det var döden. Jag blev illa berörd. Också. Det väcker så mycket känslor, det är så dubbelt. Måste tänka vidare. Men jag tycker att det var en sund reaktion. Också.

Jessika sa...

Jo men så är det ju.
Roligt att du såg det Sassa, att det INTE är vackra bilder, utan just döden. Den som är i ena änden av livet, liksom.
Jag tycker inte att hennes reaktion är konstig, men hade velat prata med henne. Det är väl det som gör det lättare för barnen med just detta. När jag visar. Att vi då samtidigt har tid att prata med varandra?
Att bli mycket upprörd kan naturligtvis bottna i ett stort avstånd till allt som är natur och död, men att INTE reagera är egentligen samma sak. Avstånd nämligen...

Sassa Buregren sa...

Ibland låter det som om man skulle kunna ha nåt naturligt förhållande till döden, men hur skulle det gå till? Ett naturligt förhållande till att inte finnas till?!? Att man kan längta efter den eller vara skräckslagen inför den eller bara känna obehag, det kan jag förstå, men ha ett naturligt förhållande. Nej, det är onaturligt!

Jessika sa...

Allt ska vara så svalt och sansat hela tiden, sådan är man ju inte:)

Pia Johansson sa...

Döden. Det är ju svåra grejer. Men om man lever på ett sätt (som man nog gjorde mer förr) där man åtminstone ser djur och natur och människor dö då och då så är man åtminstone medveten om att döden existerar och är det där som är i andra änden av livet, liksom.

Katja sa...

Nu har jag hittat hit... och tänkt på dom döda djuren som berörde mig också starkt.

På ett sätt är det märkligt att döda djur väcker så starka reaktioner. För döda djur finns överallt. Dom är våra mattor eller soffor eller mat, och vi sveper in oss i deras hud och dom stoppas upp och ställs ut med låtsasögon så att vi kan låtsas att dom är levande.

Här var det väldigt påtagligt att dom var just det dom var.
Dom var djur, man kunde se att dom levt någon gång.
Och nu var dom döda.
Kanske är det den ärligheten som man reagerar så starkt på.

Och förutom att dom var bäddade lite åt och man fick veta hur dom dött så var dom inte insatta i något som helst sammanhang. Inga förklarande resonemang eller vackra ord eller vackra bilder och allt vad vi vuxna har för att göra döden hanterlig och kanske också hålla den ifrån oss.

Det var inte bilden av döden som ställdes ut. Det var döden. Och man blev konfronterad med den plötsligt där man inte hade väntat sig. Något som är typiskt för döden. Och som det kan vara svårt att påminnas om.

Anonym sa...

Senkommet, men jag tänkte på det där sedan jag sett utbildningen.

Jag ser två olika utställningar beroende på om jag tittar på grejerna som "natur" eller som "djur".

Det grejerna säger om "natur" när jag tittar på den på det sättet har jag inga problem med. Det den säger om "djur" tycker jag är mer problematiskt.

Vår (jag menar människornas, inte nödvändigtvis enbart den västerländska) kultur har en pervers relation till djur överhuvudtaget, tycker jag. Som en blindhet.

Det är rätt okomplicerat för mig att "natur" visas och kategoriseras och görs bilder av och med. Men "djur". De är ju individer och då blir det svårare. Tycker jag.

/Petra

Anonym sa...

Jag menar förstås utställningen, inte utbildningen. :)

Jag tänker nog lite i termer av griftefrid, tror jag. Som de där siamesiska tvillingarna på Naturhistoriska, som en del tycker borde få en värdig (kristen?) begravning.

Jag är väl inte så noga med just begravningar, men det är något med exponeringen av individer, personer, så är besvärligt. Särskilt när det sker utan deras samtycke, eller vad man ska kalla det.

/Petra igen