Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 17 juni 2013

Häxägg.

Ibland dyker det upp spännande saker i växthuset.
Och om man har tur förstår man i tid vad det är.
Ett häxägg. Moget och vackert, lätt geleartat och vitsvampigt växte det strax innanför dörren.
När ett häxägg är moget kläcks det. På bara några timmar reser sig en stinksvamp ur skalet, stinkande och pompös. Hade vi inte plockat ägget hade det nog skett i kväll.
Lukten av en stinskvamp är, står det i svampboken "vedervärdig".
Det visste jag.
Men jag hade ingen aning om att svampen är ätlig.
När den är häxägg alltså, man äter själva bottnen, rå. Det finns de som gör det.
Jag gör det inte, och den färdiga svampen...
Boken gissar att den nog kan "avskräcka den mest hängivne svampätaren".
Jo. Det verkar troligt...


Inga kommentarer: