Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 22 juni 2013

Boktips. Obs, reklam.

Jag sitter på trappan och läser i en bok jag lånat på biblan.
Blommornas värld av Ulf Svedberg
"Blombok för fåkunniga" kallar författaren den. Kanske är jag inte just fåkunnig när det kommer till botanik, även om jag långt ifrån är specialkunnig heller. Enligt baksidestexten ska den här boken inte lära mig något nytt men av någon anledning valde jag den i alla fall.
Vilken tur!
För baksidestexten har fel! Jag lär mig massor! Små, enkla saker som vad som går att äta, eller vad man kanske trodde förr gick att äta. Vad som ansågs bota eländiga åkommor som mjältsjuka och hypokondri - det verkar fungera bäst med väldigt bäska saker. Och sådana där enkla sammanhang som vad som växer var, vilka växter som är nästan som vänner med varandra, var det är extra roligt att leta växter osv. Allt möjligt som sällan står i vanliga floror hur bar dessa än är.
Så nu läser jag små snuttar om åkertistel, blåklocka, gran, brännässla och andra ytterst bekanta växter och det är jättekul!
Det står en sann sak på baksidan också. Så här;
"Boken kommer att göra dig nyfiken och skänker dig en smula botanisk allmänbildning".
Funkar på mig i alla fall.

Boken är från 1994 så den lär inte finnas att köpa. Och det exemplaret de hade på Mölndals Stadsbibliotek har jag lånat så ni får leta någon annanstans.

Inga kommentarer: