Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

onsdag 20 mars 2013

Tillsammans.

Mitt nya roligaste är samarbete.
Det är svårare än man tror och samtidigt lättare än man tror. Än jag trodde i alla fall.
Först gjorde jag Små kryp och gummistövlar tillsammans med Helen Rundgren. Vi delade på texten och fotona, och så gjorde jag teckningar. Men det var hennes idé och rätt lätt att se vars och ens kompetens så egentligen var det inte så komplicerat, bara stort.
Boken blev väldigt fin!
Sen bad jag Pia Johansson göra bilder till min text. Mycket spännande och ganska läskigt eftersom jag ju annars gör bilden själv. Att släppa in en annan människas uttryck är rätt utmanande men det blev bra! Pias bilder förvandlar texten till just det jag ville att den skulle vara - skojig och fartig för lite större barn.  Det hade jag inte kunnat göra själv.
Sen kom Caroline Röstlund och ville samarbeta från grunden och så brukar man ju inte göra! Nytt och spännande! Efter nästan två år är vi i hamn och nu kommer boken lagom till Bokmässan...
Och så nu då.
Nu bad Malin Eriksson mig att göra bilder till en serie hästböcker.
Så då måste jag släppa taget om texten och istället illustrera hennes berättelse, hitta hennes figurer och visa upp dem sådana som hon vill ha dem.
Och jag msåte vilja ha dem så själv också!
Jag tror verkligen att samarbete är bra! Jag kan riktigt känna hur jag växer av det här!
Lyllos mig!

Och vad ska det bli av alltihop? Spännande....

Inga kommentarer: