Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 14 mars 2013

Måla med vass och sol.

Så här.
Det är kallt och is på sjön och fjolårets vasstrån bryts av ett efter ett av vinden.
Stråt blir liggande på isen, kanske fryser det fast och sen en dag kommer marssolen och den är ju varm.
Värmen samlas runt vasstråt så att det smälter en liten grop. Det blir ingen pöl för solen dunstar iväg allt smältvatten, bara en grop blir det och nu ligger vasstråt i gropen.
En annan dag kommer det först snö och sen en vind som blåser bort snön.
Och då är snön som ligger i vasstråts grop läat av gropens kanter så den blir kvar.
När det slutar blåsa går jag en promenad på isen och då ser jag bilderna och mönstren som blev.
Fint!
Ett annat år såg jag samma sak fast med gamla björklöv.


Inga kommentarer: