Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

söndag 13 januari 2013

Bläckfisk.

I fredags blev jag bjuden på paella.
Det var bläckfisk i. Goda, vita ringar indränkta i rödgul sås.
Bläckfiskar är mollusker, som sniglar och snäckor och de har skal fast hemligt. Skalet är en halvhård pinne gömd inuti kroppen och den rensar man ut innan tillagningen.
Värdparet hade haft godheten att spara dessa skal till mig.
De gissade att jag kanske ville ha dem
Det ville jag.
Nu hänger de och snurrar i fönstret bredvid mitt skrivbord, förut såg man solen genom dem.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har väl relativt hög luftfuktighet inne? Blir spännande att se om de här benen/skalen förintas som de förra jag försökte spara. Jag tror att nedbrytningen tog fart på allvar när det kom vatten på dem.

/Petra

Jessika sa...

Just nu hänger de i alla fall fritt och torrt över ett element.
Så här års är det jättetorrt inne, det är på sommaren det kan vara fuktigare. Fast då är å andra sidan fönstret soligt så det KAN gå bra...
Inga naturfynd är särskilt långvariga för den delen. Förr eller senare äter någon upp dem.

Anonym sa...

Naturfynd var snällt skrivet. Fiskdiskfynd, snarare! :-) Jag hoppas att jag inte råkade ge intryck av att jag själv hade dykt efter bläckfiskarna!

Jessika sa...

Aj, nu blev jag besviken! Det trodde ju jag:)