Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 1 september 2012

Granatäpplen

Fast långt ifrån mogna.
Några har inte blommat över än och några har knappt ens slagit ut.
De har vuxit på ett träd på ön Brac i Kroatien.
Det är inte jag som har plockat dem, utan en kollega. Men jag har varit på ön och jag har sett granatäppleträden så jag vet.
Att nu när det blir höst kommer granatäpplena att mogna och de flesta blir uppätna men snart är det i alla fall ungefär som i svenska trädgårdar.
Fallfrukt i drivor.
Hungriga småfåglar drar runt i flockar och pickar i i spruckna frukter som sitter ensamma kvar på träden medan ingen orkar klippa gräset för snart är det ändå vinter.
Det är vackert med äpplen och päron.
Kanske är det ändå lite vackrare med granatäpplen och clementiner...
Men dessa är alltså inte mogna än för de är från i våras.
De bara väntade på ett leveranstillfälle.





2 kommentarer:

Ingela Jonasson sa...

Jättefina bilder Jessika!

Jessika sa...

Tack!
(vetdu, det tycker jag också:))