Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 30 augusti 2012

En som lever och en som är död.

Igår när vi kom hem från plantskolan fladdrade det i grovköket.
Det lät ungefär som en stor harkrank mot rutan men var en liten fågel. En gärdsmyg.
Ung och arg, förolämpad som bara den av detta att inte kunna ta sig ut.
Men hur hade den tagit sig in?
Jo, vi har byggplast över fönstren för själva rutan är på renovering. Och där finns en liten glipa, utomhus faller det sig inte bättre än att klätterväxterna når ända upp. I klätterväxterna hoppar gärdsmygen runt efter småinsekter och - ja. Så fann den då ett hål.
Hål är oemotståndliga,
En gärdsmyg MÅSTE helt enkelt in och undersöka alla hål som kommer i dess väg.
Och så var den i köket...
Himla tur att katten sov!

Dagens besökare kom buren djupfryst i en påse.
Det var en nötskrika som förolyckats någonstans i höjd med Onsala. Sen har den legat i först en frys och sen en annan och väntat för att till sist, idag, bli en present till mig.
Så nu har jag nötskrikevingar.
De är vackra.
Men de är ju vackrare när de sitter på en levande, flygande fågel förstås.

Inga kommentarer: