Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 5 maj 2011

Träd som blommar och annat vackert

Första bilden.
Härom dagen skrev jag om en sälg på landet i Småland som hade blommat över.
Och pappa som ringde och sa att jag borde fotografera den, men det kunde jag ju inte för jag var inte i Småland.
Jag var på Järntorget.
Nu har han kommit hem med en liten burk överblommade sälgblommor. Se så fina!

Andra bilden.
Granarna blommade också, i Småland.
Den stora granen med koja i toppen var helt täckt av hanblommor och man tänker sällan på det. Hur fina trädens blommor är.
Det är som en hemlig blomning och när man väl upptäckt den är det en underbar nyhet.
Så här är alltså hanblommor av gran, i bukett. Det yr pollen om den vid minsta rörelse men det syns inte på bilden.

Tredje bilden, det blir många bilder idag.
Det här är ett vackert klot av blåbärsrötter, de är uppbökade av vildsvin.
Sen har pappa gjort en korg av dem och satt den i en av mina cigarrlådor. Han fick den i födelsedagspresent förra veckan. Jag hade tänkt dem för kottar, men med ett klot av blåbärsrötter blev det väldigt vackert.


Och sista bilden som föreställer ett spännande bajs.
Fast jag vet inte vem det kommer ifrån?
Det är en present från pappa, sådant får jag hela tiden:)

4 kommentarer:

Malin Fasth sa...

Tänk att spara på spännande bajs! Underbart!

Jessika sa...

Fast det hade varit ändå roligare att veta vem som hade bajsat:)

Jessika sa...

Nu har jag varit ute och kollat i skogen här. Granarna blommar, ja, överdådigt.
Särskilt de som står lite solitärt, eller i ett skogsbryn.
Vackert!

Monika Häägg sa...

säljblommorna ser ut som små levande tingestar (skriver man så?)ett gäng med mjukis-ullis-dullisar på väg ut i världen. alldeles nyligen kläckta...
Vad har bajsaren ätit? Verkar mest vara gräs!
Trevlig resa!