Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 28 maj 2011

Dagens fynd.

För det mesta hittar jag mina fynd i skogen eller på stranden eller i diket eller på en gräsmatta eller så.
Och ibland får jag dem av pappa.
Dagens fynd är en present från mamma, hon köpte det på loppis. Jag var där samtidigt men hon köpte det när jag inte såg på och så var det till mig, fyndet.
Det står till och med på att det är ett fynd. För finsmakare nämligen.

Det är en plåtburk.
Inuti ligger det inte kottar eller stenar utan knappar, begagnade knappar. Då är det en riktigt knappsamling med knappar som har sprättats loss ur kläder som slitits ut.
I tändsticksasken ligger det skjortknappar, små och blå.
I gula burken (som har innehållit sojatabletter, "som sätter smak och färg på såsen") ligger sådana där tunna tygknappar som det satt i gamla undertröjor förr.
I medicinburken ligger det vita knappar som låtsas att de är av pärlemor men inte är det, rätt fula.
I kuvertet ligger konstiga plastknappar som nog har varit grå eller silvriga förut. De har jättestora hål.
Och i själva asken är bottnen täckt av rosenknoppigt hyllpapper och sen ligger det blandade plastknappar som nog kommer ur blusar.
Ja.
Det var det hela.

1 kommentar:

sara g sa...

Ja se, det var ett riktigt fynd!
Jag samlar också på knappar. Min mor med. Hon har säkert över 1000 st! Och min syster Lotta har knappfobi. Hon säger att det inte beror på mors knappsamlande utan på mors mor, dvs mormor.