Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 27 maj 2010

Clematis

Det kommer clematis överallt i trädgården, precis överallt.
Min tanke var ju att rita av allting allt eftersom det kom upp, men det går inte. Så många och så långa är inte dagarna, och hade de varit det hade det bara kommit ändå fler blommor - jag hade inte hunnit i alla fall.
Nu väljer jag att rita dem som man kan klippa av utan att det gör något, för det är lättast på alla vis att rita inomhus, på en stol. Med lampa och läsglasögon. Med vanliga glasögon ligger linjerna och vibrerar någonstans mellan papperet och mig, de fastnar inte på bilden.
Clematis är bra för den har fin linje. Fin linje vill jag ha på det jag ritar, som att det rinner över papperet.
Fin linje på det jag odlar också.
Klätterväxter, höga smala stjälkar, spröda småblommor som i det närmaste svävar över marken. Som lukt.
Lukt är svårt att rita.
Just nu luktar det underbart om den stora, sena tibasten.
Eller om det heter doftar, doftar gör det. Om tibasten.

Inga kommentarer: