Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 20 april 2010

Sådant man gör


Min trädgård gränsar väldigt nära till mina kusiners trädgårdar.
Faktiskt går de lite omlott. Jag har rabatter på andras tomter, så är det.
Nu håller min ena kusin på att gjuta en mur. Eftersom tomterna lutar så väldigt behöver man det, så det blir lite terasser och så där. Och då måste jag flytta på saker.
Växthuset till exempel...
Och en massa liljor.
En underbar och ganska ovanlig buske som står i hans trädgård men är våran, och han ska gräva med grävmaskin där den står så den måste vi rädda. Med grävmaskin...
Gullvivor, vårärt.
Det känns lite märkligt att köra ner den vassa spaden rakt i rabatten, och hela tiden kommer det upp liljelökar. De syns inte så mycket ovan jord än, jag hade glömt hur många de är!
Krolliljans lök består av en massa små fjäll, som en kronärtskocka fast nere i jorden. En näckros kanske eller så, vackert och ömtåligt. Och när de går sönder säger pappa att jag ska sätta dem en och en i småkrukor så blir det nya lökar av dem om några år. Sju eller så.
Så nu är alla småkrukor slut.

Inga kommentarer: