Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 6 april 2010

April




Hela vintern och en del av våren har jag sagt till mig själv och andra att i april, då...
Efter påsk minsann...
Då ska jag ha tid, både med mitt EGET arbete och med trädgården, skogen. Det ska vara fritt i almanackan då, med arbetsro och taknefrid. Koltrasten ska sjunga, isen gå upp och i skogen ska stigarna vara isfria och framkomliga.
Sådär alldeles underbart kreativt och kul, liksom.
Vi får se hur det blir.
Koltrasten sjunger, ja. Och stigarna är isfria. Hur det är med tanken vet jag inte, men idéerna flaxar i alla fall runt, en del av dem skränar ganska högt.
Jag tror inte att jag egentligen berättat vad jag gjorde på skolbesöken härom veckan? Då när det var Koltrast-tema, vad det egentligen handlade om?
Jo, för det handlade om bild. Om fakta-bild. om att leta sig fram till motivet och lära känna det så bra så att man kan kan göra en fakta-bild på riktigt. En sådan måste vara sann, på ett ganska objektivs sätt.
Fakta är verklig kunskap, sådan som man kan läsa sig och lära vidare. Om man läser i fakta-boken ska det så sanna saker där, bilden ska stämma. Det är roligt men krävande.
Koltrastarna i koltrast-temat handlade om det. Om att titta noga och använda alla sinnen. Skissa och skissa och försöka tills det blir bra (och naturligtvis också vara lite generös mot sig själv - det blir bra oftare än man kanske vill erkänna). Att ta reda på en massa om det där som ska avbildas så att man VET vad som ska vara med, vad som är viktigt.
Ungarna nappade på det. Både på fakta-söket och på alla koltrast-fakta som presenterades.
Så nu tänkte jag göra samma sak igen och igen, fler teman med massor av bilder, exempel, ljud och berättelser. Så kanske jag kan få göra skolbesök fastän det inte är litteraturvecka?
Jag tror att jag börjar med nässelfjäril.

Inga kommentarer: