Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 5 september 2013

Ejder.

Pappa brukar berätta om hur han en gång mot bättre vetande beställde in "fårets alla delar" på en restarang i Iran. Det visade sig snarare vara "fårets andra delar" och alla de övriga gästerna tittade skadeglatt på honom medan han försökte äta detta till frukost.
Just nu försöker jag ha semester vid havet.
Det går lite sådär faktiskt.
Men det verkar vara "alla delar"-tema på min sommar, ejderns alla delar närmare bestämt.
De stillsamma ropen och honornas roliga sätt att simma väldigt djupt i vattnet spar jag i hjärta och minne, men jag har fått några fynd att lägga i lådor också.
Fina fynd.
Nämligen,
en skalle fast utan näbb. Den fick jag i present av Susanne. Tack!

En näbb med vassa tänder.

Och ett bröstben. Man ser att det varit en guding (hane) för de turkosgröna fjädrarna som sitter klistrade mot benet.

Jag vet att några av er tycker att det här är otäckt. Men titta en gång till.
Det är vackert också.

Inga kommentarer: