Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 7 november 2011

Novembersvamp.

I lördags gick jag genom min skog, den vanliga skogen.
Den som är så fin.

Det finns vintervägar och sommarvägar, och höst och vårvägar också, man går olika beroende på väder och säsong.
Just den här vägen går genom en väldigt risig och mörk skog med mossig bäck och på våren kärrvioler. På sommaren och hösten går det inte att gå där för själva ingången är igensatt av höga brännässlor.
Nu har de vissnat.


Och då såg jag en fin sak som jag inte sett förut.
En liten svamp, lysande vit, utan fot.
Den växte på de vissna nässelstjälkarna.
Som om de vore träd!

Som tickor, fast en skivling och på träd, fast på nässlor istället.

Några växte till och med på väldigt visset gräs.
Jag blev jätteglad, men jag vet ju inte vad den heter för sådan svampar står inte med i svampboken och jag hittade ingen helt lik när jag googlade heller.
Sen hittade jag en vit svamp till, fast toppigare och med fot.
Den växte i mossan istället, som en vit jätte bredvid mossans fina små sporgömmen.
Jag vet inte vad den heter heller.

2 kommentarer:

Edward Kapusta sa...

De små vita svamparna är sannolikt Vintermussling och är väldigt vanlig framför allt i lövskog och nära mina hemtrakter söder om Malmö.

Jessika sa...

Tack!
Den på grässtråna antar jag, för den är mest musslinglik:)
Och tack för påminnelsen om en fin promenad som jag sen glömt. Vi gick genom skogen till Göteborg och såg Frida Kahlo-utställningen tillsamman med en ung och mycket intresserad vän. Det var roligt alltihop och nu kommer jag ihåg det:)