Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

fredag 15 juli 2011

Juliregn.

Jag har varit och på besök på en plats som ligger där det är mörkt om nätterna.
Inga gatljus, inga upplysta städer, ingen granne med utebelysning och ingen som kommer med bil för alla är redan där de ska.
På en sådan plats kan man se stjärnor, och i natt är det fullmåne så månen borde ha varit fin också i går.
Fast det regnade.
Det regnade jättemycket, hela natten en milt fint smatter mot taket och då hörde jag det för gästsängen var precis under takåsen, väldigt mysigt. Nattkissa fick man göra i gräset och det regnade på mig och sen var kudden liten fuktig men det gjorde ju ingenting alls.
På morgonen var det tillfälligt uppehåll.
Sjön var mycket långrund och innehöll en arkipelag där man hade kunnat cykla torrskodd mellan öarna men när jag gått rätt långt ut gick det faktiskt att simma utan att slå knäna i botten.
Skogssjö, granskog och berg, sandbotten med kringkastade stenblock.
Notblomster.
En helt annan slags sjö än den här hemma.
Och i gräset hängde regnet kvar.


När vi klev av bussen här hemma var diket fullt av ung paddor.

Inga kommentarer: