Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 4 januari 2011

Vinterbadare

En annan dag när vi gick till affären var det lika mycket vinter som nu ungefär så vi gick över isen. Först över Rådasjöns is och sen över Stensjön, det var fint.
Vid Ståloppet tutade sångsvanarna och alla gräsänder och rätt mycket kanadagäss, de hade nog just fått mat. Det börjar bli trångt i vattnet för dem nu, isen ligger på nästan hela sjön och det är minst 50 stora svanar i den lilla vaken.
De slogs.
Vid Stensjöns utlopp börjar en liten fin kanal med stensatta stränder. Där var det också is. Man brukar kunna se stenarna och så brukar det sitta strömstarar på dem och så stannar man och tittar och blir glad. Nu var det is långt ut i vattnet och det tog lång tid innan vi fick syn på strömstararna. Men sen!
Åh! Hur gör de egentligen? Först står de på en sten alldeles vid vattnet som är iskallt och jätteströmt. Så dyker de i med en kraftig knyck och försvinner. Efter rätt lång tid kommer de upp igen, på nästan samma ställe.
Fast strömmen är så stark.
Och då har de en godbit i munnen som de snabbt äter upp innan de dyker igen.
Några snälla skådare lät oss låna kikare och visade på högarna av skräp som de små badfåglarna lämnat efter sig på isen. Husmaskshus. Pinnar och snäckskal hopkittade till trevliga bon att sitta i när man är husmask och det är sådant strömstararna äter. De tar det lilla huset och skakar det till dess invånare faller ut och kan ätas upp.
Sen dyker de i igen.
Och igen.
Vi såg en som verkade simma för kul också, runt, runt i ett litet iskallt bakvatten.
Bilden är från Alva och Vintern, den kom 2006 och om man vill ha en sådan kan man beställa via min hemsida.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj så mycket fint! Det var ett tag sedan jag var inne. Vad tror du om att ge ut din blogg som en slags naturdagbok?!
Gott nytt år förresten!
Annika

Jessika sa...

Gott nytt själv!
Det är så roligt att du gillar grejerna, härligt att höra. Någon bok blir det nog inte, men en del av det kommer att vara med på uställningen i Botan i februari, hoppas jag:) Info om det finns på http://www.gotbot.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=57511.
(ful länk men det ska nog funka:))

Kerstin LH sa...

Jo, länken funkar! Jag blir alltid så sugen på att gå ut, att fota o samla skatter när jag läser din blogg, Jessika.

Malin Fasth sa...

Åh, vilken fin blogg du har. Här i Jonsered brukar jag också se Strömstaren när jag går runt ån (Säveån). För ett par år sedan häckade den här till och med.

Jessika sa...

Vad roligt att du gillar!
De snälla fågelskådarna som lånade oss sina kikare hörde hemma just vid Säveån...
Kom gärna på utställningen också, vernissage 5 februari!
Här kommer en ny och bättre länk:
http://ingajessika.blogspot.com/p/utstallningar.html