Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 16 december 2010

Sortering

Idag sorterar jag.
Minnen och saker och bilder. Det kan betyda att jag målar eller fikar hela tiden för det är så många tankar som måste tänkas innan system uppstår.
Först målade jag klart några kungsfåglar, de är jättesmå.
Somligt kan inte läggas i askar. Man måste komma ihåg det i minnet istället, samla i hjärtat och då är det bra att måla. Jag ville målat en gran som jag mötte i skogen förra veckan. Som en koja stod den över stigen, man fick gå in i den och sedan försiktigt kliva ut igen på andra sidan. Där inne var det mörkt på ett vitt och snöigt sätt, som motljus. Barren lyste svarta.
Men när jag målade blev det en annan gran. En med kungsfåglar i, många.
Det blev fint.
Sen sorterade jag koltrastsaker. Det är några fåglar som jag stoppat upp, en massa dun i en burk, ett par vingar, en massa foton och teckningar, en målning, nej två och så alla orden. Orden kommer sist. Först ska jag sortera, sen skriva. Nu skriver jag bara minnesord och stolpar.
Koltrastarna ska få ligga på blad av junimagnolia, de är var och en större än en hel trast. Under de bladen kan det ligga röda lönnlöv kanske? Eller guld, guld är bra.
Vi får se.
Sen åt jag lunch.
Sen tittade jag lite på nötskrikan som äntligen kommer ner och äter. Vilken skarp blick den har!
Ja, och sen skulle jag gå till komposten och då låg det en liten grönfink precis utanför dörren, död och frusen. Varför märkte jag inte när den gick i rutan? Det brukar alltid höras och kommer man ut i tid klarar de sig ofta. Jag tror det är kölden som är värst. Att ligga omtumlad och yr på den kalla marken en halvtimme eller så, sen är det kört.
Ja.
Så nu har jag den i min samling.

1 kommentar:

BBN sa...

Fina barr, fin grön färg, ser lite ut som ett julklappspapper, eller så är det jag som har jul på hjärnan bara.
/pia