Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 20 september 2010

Tänker på annat

Igår var det val.
Idag tänker jag på annat, det känns bäst så.
Det går ganska lätt för jag fick fina presenter av pappa, som han hade med hem från Småland och från Gotland.
Vårtbitsvingar, papperstunna och glänsande vattengröna. Den hade råkat bli klämd i dörren på Gotland, så kan det gå.







Och en torkad skogsödla. Den visste jag att jag skulle få, för jag var med när vi hittade den i somras. Den hade ramlat ner i en barkborrefälla och av misstag hamnat i frysen. Barnborrarna ska i frysen nämligen, man måste ta bort dem. Efter Gudrun är det jättemycket barkborrar i skogen.
Nu hade ödlan torkat till en liten pinne, väldigt fin.
Men sorglig.
Och en tändsticksask med ringblommefrön. Det ligger strimmor av torkade kronblad bland fröna, visst är det vackert?
Ödlan och ringblommorna är från Småland, fröna var som stötdämpning runt ödlan när den åkte hem.



Sen var det stora uppätna hasselnötter också men de blev så suddiga på bild så dem får man tänka sig. Förmodligen är det en ekorre som ätit dem. Det skojiga är att man kan se hur skalet är uppbyggt, med något slags mörkare armeringar på längden.
Fast det syns alltså inte, eftersom det inte blev någon bild.
En av hasselnötterna var ätet av någotslags vivel, det syns inte heller.
Och i morse var det en randig spindel i kökstaket, med väldigt stort nät.
Och två rådjur i trädgården, den halvstora ungen tuggade på fallfrukten och tittade på rödhakarna.
De bilderna blev också suddiga, men jag kommer ihåg.

2 kommentarer:

Caroline sa...

Min pojk tog genast en näve frön från din bild och planterade dem i en kruka i köket!

Jessika sa...

Så bra!
De gror jättelätt:)