Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 8 juli 2010

Säsong

En liten stund nästan varje dag sorterar jag mina samlingar.
Så här års kommer det till nya saker hela tiden, allt ska tas till vara för man vet aldrig vad jag sedan kommer att behöva.
Till exempel kan behöva något vackert att lägga under det där särskilda fina som man EGENTLIGEN visar. Det spelar så stor roll hur sakerna exponeras nämligen. Det är detta som är skillnaden på en risig fjäder längs en regnig promenad (den ligger i gräset och är lite ful faktiskt men jag tar hem den ändå. Fast jag glömde den visst i jackfickan?) och en utvald fjäder, av skatstjärt, vacker lagd på till exempel knippen av tuvull? Eller fin sand från borrhålet för bergvärmen? Eller gula litorinasnäckor från Stora Rön?
Eller bara nerstucken i lite guldmålad wellpapp?
Att det blir något då, att berättelserna kommer nästan av sig själv om ramen är den rätta.
Idag har jag samlat ärtskidor av duvvicker, det blev säkert en halv liter, vädligt bra.
Och små fina kottar från magnolian, två nävar.

Inga kommentarer: