Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

fredag 28 november 2014

Sista sommaren.

Det sista AV sommaren skulle det väl egentligen ha stått.
För egentligen är det vinter nu eller i alla fall sen höst. Ändå finns små fragment av sommaren kvar. Vissna visserligen och ganska sorgliga men så här års behöver man så lite.
Se här!

En fuchsia, kanske den allra minsta. Den blommar i akvariet nu och då är finns sommaren där, bakom glaset.


Viola hederasea, samma gamla planta som jag har haft sen jag flyttade hemifrån 1982. Urspungligen kommer den från Vita Sackvell-Wests trädgård. De man kan köpa i affären numera är lite mer kompakta.
Fast så väldigt o-kompakt som den blir av att växa på golver i grovköket blir den nog av ljusbrist mer än av gener.

Och så en sista citronfjärilen. Citronfjärilarna flyger bland de första på våren för de övervintrar med vingarna på. Just den här stackaren misslyckades visst med det. Jag hade tur och såg vingen på marken för solen bröt fram just då.

(annars var novemberluften just idag så till förväxling lik marsluft att jag kom på mig själv med att titta efter lekande paddor i strandkanten)

Inga kommentarer: