Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 29 juli 2013

Tidsresa.

Jo, jag hade ju ett litet sommarjobb.
Som blomsterguide i Dolomiterna, sämre kan man ha det.
Ja, och då var det en tidsresa, på riktigt faktiskt att vi rörde oss genom tiden.
På morgonen nere i dalen, där var det julimorgon klockan sju och jag gick till bageriet för att köpa matsäckssmörgås. Med huvtröja för att det var morgon fast det blev snabbt för varmt.
Dalen och dalen förresten, den låg på 1390 meter över havet...
Sen åt vi frukost och sen tog vi en lift upp på något berg, till exempel upp till 2100 meter. Och då blev det som juni, med bara små, små knoppar på krolliljorna och en frisk blomning överallt, morgondis.
Vid 2274 meter lyste marken rosa av majvivor och gentianan som nyss gått i frö blommade överallt. Där gick vi bland smörbollar och fjällsippor och så helt utan förvarning svängde vi runt ett hörn och så var det vår!
Inget grönt i gräset!
Nästan lite snö!
Och massor, massor av lilla ljuvliga seldonella, jag blev så glad!
Uppe på 2480 meter blommade krokus och tussilago, marken var brunt nytinad och i sänkorna låg det snö.
En tidsresa, jag sa ju det!

Inga kommentarer: