Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

söndag 2 december 2012

Fossil.

Igår fick jag en present.
Igen.
Jag får hela tiden presenter, lyllos mig.
Den här gången var det en liten pappask märkt  Prehistoric Fossil Collection.
Framsidan är en lucka och när man öppnar den blir det ett litet tittskåp med fyra alldeles kolossalt urgamla fossil i var sitt fack.
Alltså, själva asken är ganska gammal den med men inte lika gammal som innehållet.
En hajtand.
En pelecypoda, vad nu det är för något.
Ett mossdjur, det är 440 miljoner år gammalt. Ja, faktiskt.
OCH en bit dinusaurieben!
En bit ben från en dinusaure alltså.
Då har de alltså funnits. Just den här sprang runt i Grand County, Utah för 150 miljoner år sedan.
Benbiten är liten och svart och ser ut ungefär som en bit grillkol.
Mossdjuret ser ut som ett mossdjur.
Pelesypodan ser ut som två snäckor som sitter ihop.
Och hajtanden är en tand och misstänkt lik gäddtanden jag redan har. Den ska nog få följa med på skolbesök tror jag, tillsammans med de andra tänderna.
Men säg det inte till barnen!
Asken när den är stängd.

Asken när den är öppen.

Förresten var det Barbro som gav mig den fina presenten, tack snälla!


Inga kommentarer: