Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

fredag 27 april 2012

Getöga.

Nu blir det ingen bild för det här såg jag bara i getögat.
I getögonen, båda två.
Jag gick i snårskogen längs sjön borta vid Frisksportarudden. Där finns en risig dunge.
Och så såg jag två små djur, på samma gång, i var sitt getöga.
Det ena djuret var en vesslelik liten grej som sprang tyst och blixtsnabbt mellan stenarna i en gles mur.
Och det andra var lite större, ett ansikte som tittade skeptiskt på mig mellan stammarna. En räv kanske?
Jag såg en räv en annan kväll, den hade samma blick.

Då kom jag plötsligt ihåg en annan gång. En gång som jag hade glömt, tills nu, det är säkert trettio år sen.
På precis samma plats, i samma risiga dunge fast kanske att det var vinter den gången. Och bara i det ena getögat.
Ett djur.
Kanske en räv, det var något med blicken.

1 kommentar:

Jessika sa...

Nästa dag såg en inspirerad systerdotter två harar.
En i varje öga nämligen.