Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 8 december 2011

Äppleträd.

Jag sitter och målar.
Ibland står jag upp, det är mycket vatten och ungefär samma färger hela tiden, samma motiv.
Förut var det ränder, först på längden och sen ett tag på höjden.
Nu är det träd.
Höstträd trodde jag, vinterträd kanske och så rätt var det var så blev det ett äppleträd.
I maj.
Med fullt av rosa blommor, rosa är svårt, det har jag inte övat på.
Jag vet inte varifrån det kom.
Och sen kom jag ihåg att farfar målade äppleträd.
Samma faktiska träd, det var två olika. Ett vid brunnen och ett vid farmorshuset. Fast de kallade det nog inte så då när han levde och de bara hade varit farmor och farfar i några år än.
Hon fortsatte att vara farmor i 25 år till, till många fler dessutom och nu heter huset så.
I alla fall.
Jag ville se farfars äppleträd men de är visst i Småland, det är där farmorshuset är också så det är ju rätt ställe.
Fast ett träd finns här för det är mitt.
"Jessikas första tavla från farfar jan. 1967", står det på baksidan.

Inga kommentarer: