Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 30 januari 2010

Jag räknar mina fåglar


Den här helgen är det dags att räkna vinterfåglar. Det går till så att man helt enkelt räknar fåglarna vid fågelbordet, fast då får man ju såklart ha något slags fågelbord också. Sen rapporterar man resultatet på www.sofnet.org.
Själv har jag fröautomater och talgbollar upphängda i en risig rosenbuske utanför sovrumsdörren. Dörren har ett jättefönster, så sen kan jag sitta bekvämt och se dem när de kommer, fåglarna.
Det är väldigt roligt!
Än så länge har det kommit 18 bergfinkar, 5 grönfinkar, 1 stenknäck, 3 talgoxar, 2 blåmesar, 2 nötväckor, 3 ringduvor, 1 rödhake och 1 koltrast. Jag VET att det inte är alla, för jag tittar ju på dem varje dag.
Men man kan fortsätta räkna ända till på måndag så de andra hinner nog fram.
På bilden syns fem av bergfinkarna. De har samma färg som katten...

1 kommentar:

Annika sa...

Vi har också hela flockar utanför köksfönstert med bergfinkar, dom är så vackra och skygga.
En rödhake kommer varje dag,en koltrast, blåmesar, bofinkar, talgoxar och pilfinkar.
Annika