Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 2 oktober 2010

Höststäda

Ledig helg och jag grejar i trädgården.
Krattar lite, klipper någonstans, samlar in saker och planterar om det som välte när det blåste härromdagen.
Och så ska jag städa matkällaren.
Vi har mat i matkällaren, ja det har vi. Potatis mest och äpplen, sylt. Men i första hand förvarar jag mina fuchsior där. Det är inte dags än, men om en månad eller så ska jag klippa dem, vira dem i vitmossa och ställa allihop i matkällaren. Om de får plats vill säga.
Det gick inte att städa matkällaren för hela den var full av flaskor och burkar som ska pantas och då måste man ha bil och någon som kör - det får bli en annan dag. Men jag tog i alla fall ut en gammal låda som ska eldas upp.
På botten låg tre kvarglömda potatisar. De hade växt fast bara lite. Fått groddar och småpotatatisar. Nu var de alldeles skrumpna och fina, men småpotatisarna lyste blanka i förmiddagssolen.
Dem åt jag inte upp...
Och under päronträdet låg ett päron, det åt jag inte heller för det var redan uppätet. Någon, kanske gråsuggor eller getingar, hade ätit upp precis allt det som är gott och bara lämnat skrotten och skalet.
Väldigt stiligt.

Inga kommentarer: