Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

onsdag 29 september 2010

Ljuset

På bokmässan lyssnade jag på en staffettintervju där svenska och sydafrikanska barnboksmakare intervjuade varandra om vart annat.
Det var spännande.
Samtalen blev på något sätt skärpta av att de som talade med varandra kom från så olika håll, att det blev extra viktigt då.
Nu minns jag inte allt, men en fråga kommer jag ihåg, ställd av sydafrikanska Patricia Schoinstein. Hon berättade att i hennes hemland är solen så väldigt ljus och färgerna starka, här ser det helt annorlunda ut. Och sen frågad hon "Hur påverkas du som författare av ljuset?".
Vad svaret blev är en av de där sakerna som jag glömt.
Bland annat för att jag helt fastnade i själva frågan.
En sådan vacker fråga, så klok! Att hon utgick ifrån att ljuset spelar roll, och att olika ljus påverkar oss olika. Att hon trodde den hon talade med om att kunna svara, det kräver ju att man tänker på något man annars kanske inte alls bryr sig om.
Själv är jag helt i händerna på ljuset.
Allt jag skriver handlar på något vis om ljus tror jag. Nu tror jag det. Ljus och färg och väder och årstid, men ljuset berättar ju om alla de sakerna. När jag går ut i skogen, det gör jag ofta, då är det ljus där. Till exempel idag, massor av ljus.
När jag kom in i den mörka, brunbarriga lilla monokulturen mellan berget och hästhagen, jag älskar verkligen den skogssnutten.
När jag går in där då blir det mörkt.
En stund är det mörkt, varmbrunt mörker och solen som ligger kvar i hästhagen lyser som ett hål mellan stammarna. Sen vänjer sig ögonen. Strimmor av sol når marken, det lyser om mossan. Svamparna lyser också fast de står där det är mörkt.
En gammal kraftledningsgata ligger som ett ljusgrönt mosspår genom skogen, just att grönskan är annorlunda där gör att ljuset syns extra bra. Som att ljuset målar marken, eller om det är mossan som målar ljuset, jag vet inte.
Om man sitter på huk och spanar i motljuset syns trattkantarellerna bättre.
Och jag vill så gärna skriva om det här, om hur några stammar är solbelysta medan andra ligger i skugga, hur morgonsolen slår genom spindelvävarna, hur kvällsljuset ligger som röd luft i hela trädgården.
För mig är allt detta mycket viktigt.
Jag undrar vad jag hade velat berätta om ifall jag istället levt i ett annat landskap?

Inga kommentarer: