Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 7 oktober 2010

Blåmes

I går morse ringde pappa mitt i frukosten.
Jag borde gå ut på kökstrappan och ta en bloggbild sa han, det sitter flera hundra kajor i grannens björk.
Fast oj, nu flög de! Så synd!
Jag stod på trappen en stund sen och väntade på att de kanske skulle komma tillbaka men det gjorde de inte.
Fast jag kan tänka mig hur det såg ut. Svarta flaxande hopar och så de gula löven som blåser hit och dit, vit morgonhimmel bakom. Jo, det hade varit värt en bild.
Senare på dagen såg jag den lilla blåmesen i rosenbusken. men vad höll den på med? Och varför då?
I rosen sitter gamla snörrosetter kvar efter talgbollar som åts upp redan förra vintern. Nu satt blåmesen och drog i rosetterna. Med hela sin blåmesilska drog och slet den med näbben loss den ena snörsnutten efter den andra.
Vad det än handlade om var det roligt att se.
Jo, för jag matar fåglarna igen nu.
Det har redan kommit entita, blåmes, talgoxe, pilfink och nötväcka...

Inga kommentarer: