Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 12 oktober 2010

Barr

Jag gick i botan för att se om där fanns några fina fynd.
Blad tänkte jag, och nötter. Magnoliakottar.
Vanliga kottar bestämde jag mig för att plocka nästa vecka istället. Eller vanliga och vanliga, ganska ovanliga kottar egentligen. Mycket små kottar från väldigt stora granar och väldigt stora kottar från fantastiskt höga tallar, sådant.
Men sen hittade jag barr.
Det var en tall från Canada och den tappade sina barr för det gör sådana tallar om hösten. Barren blir mjukgula och faller av i underbara luftiga höga.
Barren växer i små knippen, oftast verkar det vara fem och fem.
Så när de föll singlade de fast i hasselsnåren under.
Där hängde de sen och vajade i vinden och jag plocka dem ett knippe i taget.
Jätteroligt.
Tog jättelång tid.
Så fast jag var i botan i över två timmar hann jag ändå bara med träden. Några av träden.
Tallen med fallande barr.
Catsuran som doftade lång väg.
Och junimagnolian med löv stora som frukostbrickor vid foten av stammen.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Så hittade jag äntligen din blogg! Vackra bilder. Vackra texter.

Jessika sa...

Tack!
Roligt att du vill se:)