Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

onsdag 29 juni 2011

En tragedi

Jag tror att jag har haft den här rubriken en gång förut, i fjol.
Då var det en blåmes som hade flugit fel och dött på pappas balkong.
Den här gången var det en större hackspett.
Det var ett tag sedan, före midsommar redan. Då när ungarna var som allra hungrigast, på landet i smålandskogen.
Och hackspettarna bodde nere vid skogsbrynet på andra sidan fårhagen men de flög överallt för att leta efter mat, upp till huset också.
Huset har en stor glasveranda.
Det är ju inte alls så det är tänkt men ändå händer det sorgliga ibland att någon flyger in i rutan och dör.
Sen hittade pappa den i gräset, den hade näbben full av mat till ungarna.
Man undrar hur det gick för den stackaren som blev ensam kvar?

Sen har vi ju min samling.
Pappa ringde såklart genast som det hänt, och sen la han hackspetten i frysen och i midsomras när jag var där hämtade jag hem den. Hela fågeln var sådär smutsig som hackspettar ibland är. Jag tror att den hade varit och grävt i en myrstack. Den vita magen var alldeles brun och stjärtfjädrarna såg slitna ut.
Det är nog ganska jobbigt att flyga med mat till en hel hög med ungar.

Jag har sparat vingarna.
Och lite av de vackra fjädrarna, det röda från bakhuvudet till exempel.

Inga kommentarer: