Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

söndag 19 juni 2011

En ny kompis

Jag kom hem sent igår kväll för jag hade haft roligt, och i morse var det lite segt.
Så då tänkte jag att det var en sådan där dag när man läser hela dagen, i en trädgårdsstol, med en kopp kaffe.
En bra bok skulle jag läsa, En dåre fri nämligen, av Beate Grimsrud.
Den är underbart bra, vacker och alldeles levande.
Men så fick jag syn på något som gick att klippa i trädgården och på den vägen var det. Klippa är roligt, det fick bli en skrota-i-trädgården-dag istället.
Det är också en bra slags dag.
Jag har klippt bort döda kvistar i flädern.
Tagit bort fröställningar från aklejan, inte för att de inte får fröa av sig men för att liljorna ska synas lite mer.
Tittat på rosor.
Stått på olika stenar, en del med mossa.
Bäddat runt gurkorna med gräsklipp.
Sett att squashen blommar.
Och träffat en ny bekantskap!
Oxhuvudspinnare nämligen, så väldigt fin! Den brukar sitta hela dagarna på en trädstam stod det i boken, men just den här satt istället och klamrade sig fast i blomställningen på en av liljorna.
Den syntes faktiskt inte alls.
Sen hittade jag en fin larv, grön. Den satt också på en lilja men bilderna blev inget bra.
Sen började det regna och nu är det snart dags att laga lite mat.
Jag läser i morgon istället.

Inga kommentarer: