Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

onsdag 20 april 2011

Författarbesök

Alltså besök hos författaren.
Som var jag.
15 barn och ungdomar från Backa kom hem till mig för att prata skrivande, hus, vatten, med mera allt möjligt.
Det är en ganska ovanlig situation, både för dem och för mig. Roligt, ja. Och utmanande! Jag brukar annars  mest träffa yngre barn och de är orädda och entusiastiska. Jag hade inte tänkt på hur mycket gratis draghjälp man får av de små, att de liksom ser till att allt blir bra bara genom att vara nyfikna och lättfångade.
Det här krävde mer av mig än vad jag var beredd på. Kanske klarade jag inte av det helt och fullt?
Men det var kul!
Det var jättespännande bara att gå ner och möta dem allihop, när de vällde ut ur sina minibussar...
Just de här ungarna gör en tidning för sina jämnåriga, "Made in Backa". De skriver, ritar och fotograferar och får sedan hjälp att göra en riktig tidning av materialet. Tidningen distribueras till alla mellanstadiebarn i Backa.
För att ge dem inspiration och hjälp i skrivande bjuder deras ledare, Homeira Tari, in författare, journalister och andra att prata eller jobba med barnen. Nu ska de göra reportage om besöket hos mig, till exempel. Två tjejer var speciellt ansvariga för att intervjua och en av killarna skötte kameran.
Först berättade jag om mitt arbete och om huset jag bor i, de ställde frågor.
Jag berättade för dem om en jättebra grej med att skriva.
Nämligen att när jag pratar så kommer orden så ofta fel. Fastän jag tänkt ut en massa bra grejer så blir det lätt att jag säger något annat, eller slarvar över det viktiga. Så att den eller de jag pratar med inte förstår riktigt hur jag menar. Men när man skriver har man möjlighet att skriva om! Man ändrar och ändrar tills det blir så som man tänkt. Orden kommer just så snabbt eller långsamt som det var meningen och den som läser förstår och får allt i ordning.
Nu efteråt tänker jag att just så är det verkligen.
När jag pratade med dem kom orden inte helt som jag hade tänkt.
Efteråt gick vi en sväng i trädgården, som är full av hål för pappa har grävt för avloppsrör. Bara en av mina besökare föll ner i ett hål.
Och sen samlade vi ihop fikat och bar ner det till sjön. Innan de for tillbaka följde några tjejer med upp till pappa och pratade med honom. Han är nämligen också författare...
Bilden föreställer ett gäng duktiga reportrar och är tagen av Homeria Tari.

ps, projektet Made in Backa drivs av Författarcentrum väst och finansieras av Allmänna Arvsfonden.

Inga kommentarer: