Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 13 maj 2010

Passiflora mollissima


I min familj samlar vi på blommor. Passifloror till exempel, det är dem det växer passionsfrukter på.
Vi har jättemånga.
Jättevackra.
Det här är P mollissima, den kommer från ett frö från en frukt som jag åt när vi var på Madeira.
Här hemma verkar den inte vilja blomma, men där växte den som stadiga staket och pergolor överallt.






Jag har letat upp en särskild skissbok för mina minst-en-om-dagen-blommor.
I hyllan ligger en hel trave sådana skissböcker, jag får dem i present. Sen vågar jag inte börja i dem, väldigt fånigt.
Nu visade det sig vara en helt annan, och därtill underbar sak att ha sitt lilla bärbara block och sitta och smårita så där i förbifarten. Medan man fikar.
Jag gillar att fika.

Inga kommentarer: