Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

måndag 17 maj 2010

Nationalnyckeln

Idag kom den nya nationalnyckeln.
Om stövsländor.
De är väldigt små, 2-3 mm kanske, eller 6,5 mm när de är riktigt stora. Ungefär.
Boklus till exempel, det är en stövslända.
Sida upp och sida ner med utsökta fotografier föreställandes insekter som alltså ser helt normalstora ut, men inte är det. Vackert målade vingar, små segment, utbredningskartor.
Jag kommer inte att kunna hitta dem för jag har ju inget mikroskop. Tror jag? Eller står det ett någonstans?
Måste leta.
I alla fall.
Pappa fick en bok han också.
Han blev glad.

Inga kommentarer: