Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 10 juli 2010

Vanliga saker

Det finns sådant som är vanligt och ändå ser man det aldrig.
Som tvestjärtsungar.
Dem ser man inte ofta, men igår hade jag samlat en stor hög med aklejblomställningar på en presenning för att kunna ta fröna och ge bort, och då, när jag grävde i den högen, då såg jag tvestjärtungar.
För första gången.
Jättesöta. De ser ut precis som de vuxna fast mindre och liksom lite genomskinliga. Det var ganska besvärligt att sortera ut dem, för jag ville ju inte av misstag torka någon av dem tillsammans med fröna.

De vuxna är också fina, titta på den här till exempel som försöker gömma sig i ett lakan. de begrep naturligtvis inte alls att det var rädda dem jag försökte göra...


En annan ganska vanlig sak i min trädgård är backnejlikor. Så här års ser man dem ofta, men i vintras - då hade jag nog nästan glömt dem!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Backnejlikor är såååååå vackra tycker jag!
Annika

Jessika sa...

Japp, de är underbara!
Man behöver många, många, överallt, hela trädgården....