Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

onsdag 21 mars 2012

Planera.

Nästa vecka är det Litteraturvecka igen.
Det är roligt!
När det är Litteraturvecka i Göteborg samordnar stadsbiblan skolbesök av författare och tecknare från hela landet. Vi är jättemånga som far ut för att träffa elever denna vecka, men eleverna är väldigt många fler.
Skolbesök är en underbart spännande och inspirerande del av jobbet, men ganska utmattande. Det gäller att ge ungarna något extra. Jag träffar 16 klasser, minst 350 barn, men de träffar bara mig. Och skolan betalar förhållandevis mycket pengar så det är oerhört viktigt att varje elev får ut något av besöket. Gärna läraren också...
Det blir  helt enkelt till att gå in i klassrummet och ger järnet!
Delvis är det en inrepiterad show, men med barn fungerar ingenting någonsin enligt planen så det gäller att ha med ett helt knippe alternativ och inte vara rädd för att växla mellan dem.
Plus att jag verkligen VILL att barnen deltar och själva berättar om sina erfarenheter eller tankar.
Vi brukar prata om små djur och fåglar med utgångspunkt i mina faktaböcker.
Naturfakta i ord och bild kallar jag det hela och nu sitter jag här och sorterar mina ord och mina bilder så att det ska bli bästa möjliga i år också.
Fast inte precis samma som förra gången.
Det går inte eftersom jag alltid har med mig rätt mycket skör och spretig rekvisita.
Somt har helt enkelt gått sönder...
I år skulle det kunna vara så att vi pratar om vackra blad, stora tallar och små fåglar. För detta ändamål har jag ägnat morgonen åt en gärdsmyg.
Visst blev den rätt söt?

Inga kommentarer: