Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 11 februari 2012

Isen, kajan, duvhöken...

Nu är det is på hela sjön och den är 25 cm tjock och alldeles underbar. Svart och blank och bara lite knottrig, det dundrar i benstommen när man åker omkring.
Mitt på sjön finns ett renblåst parti med helt blank is.
Idag for vi ut där, bort till södraste änden av det blanka och sen var medvinden så stark att det vara bara att stå still och flyga fram.
Stå still och flyga fram, på samma gång. Trolleri!
Vi såg is och vass och mera is och några tallar och granar och ekar och grå himmel och is och vass.
Pappa han såg en kaja han, fast den var uppäten.
Nu tror han att det var duvhöken som varit  framme igen.
Samma duvhök som den han höll i handen tidigare i vintras.
Vi tror att alla duvhökar är samma.


(ps, en gång för länge sen, det var sommar då, så drömde jag att det mitt ute i sjön växte väldigt stora träd på bottnen. Fast de var jättestora så nådde inte kronan ända upp till ytan. Man simmade ovanför dem och de syntes knappt, bara växte där. Tre stycken tror jag att de var. Nu tänker jag att jag åker skridskor i deras krona. Det är en jätterolig tanke!)

Inga kommentarer: