Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 27 september 2011

Alsikeklöver.

Mellan mitt hus och busshållplatsen ligger lite ängar och hästhagar.
Där blommar det. Fortfarande sent i september blommar det, fast inte så mycket. Samma arter som i somras men med bara enstaka blommor bland tomma fröställningar, gula asplöv och förvuxna flugsvampar.
Häromdagen plockade jag en liten ruska alsikeklöver.
Jag skulle möta en kamrat vid bussen och plockade medan jag väntade, det fanns enstaka hallon också. Fyra stycken tror jag.
Buketten var mest ett rufs men jag satte den på köksbordet i alla fall och nästan genast började det dofta sommar i köket. Söt, vindstilla sommar.
Alsikeklöver luktar underbart, jag visste inte det. Nästan som gulmåra doftar den, man vill stå kvar i doftmolnet hela dagen.
Dessutom är den så vacker.
Igår plockade jag en bukett till, det var nog de sista tror jag.
Fast bilden är tagen i juli.

Inga kommentarer: