Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

tisdag 5 juli 2011

Blåbärskorg

Nu hoppas jag att jag minns rätt.
Så att det är blåbärsrötter den här lilla korgen är flätad av och inte björkrötter eller rötter av kvickrot. Eller extra tunna granrötter.
Det är sådant pappa använder nämligen, fast ibland väljer han gräs eller halvgräs istället, med eller utan vippa.
Olika arter har olika färg och rörlighet.
När blåtåteln är från i fjol blir den nästan genomskinlig så beige är den, det är märkligt nog vackert. Veketåg går att böja nästan hur som helst.
Till exempel.
Men det här är nog blåbärsrot tror jag.
Från skogen nästan ute vid mossen. Vildsvinen bökar upp rötterna, sen är det bara att dra lite så får man vad man behöver.
Om man nu alltså behöver blåbärsrötter.
Är man ute för att plocka blåbär är det bättre att ta en hink.

Inga kommentarer: