Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

lördag 12 mars 2011

Vårtecken

Den här veckan och nästa träffar jag barngrupper i Botaniska för att prata samlingar och visa min utställning.
Då går vi först en sväng i parken, en liten sväng bara för det är kallt och eländigt och ungarna är ganska små.
Och igår hade vi precis brakat upp i en slänt för att se om vi kunde hitta några fina kottar att samla på. Det kunde vi, lärkkottar.
På marken under träden, bland barr, blad och kottar låg en liten citronfjäril med hårt sammanknipna vingar. Antennerna slokade, benen hölls samlade intill kroppen och den såg väldigt död ut. Jag och barnen enades om att då kan jag samla på den, så jag tog den i handen och ungarna fortsatte att leta efter den finaste kotten.
Sen rörde citronfjärilen på ett ben.
Den levde!
Den blev pigg av värmen i min hand!
Kanske hade den bara somnat om? Om den till exempel trodde att det var vår i måndags, då när vädret var så fint och så flög den iväg för att leta efter blommor. Och sen kom det snö och regn och vind och den ramlade ner på marken och somnade om. Kan det gå till så?
Eller om den kanske legat och sovit under löven och råkat bli av med sitt täcke när vi kom gående?
Hur som helst var vi ju tvungna att rädda den.
Vi tog den med oss ner till lökhusen för att se om det kanske fanns någon liten vårblomma under glastaken. Det gjorde det, små ljuslila tidlösa i gruset och inte vet jag om det är så mycket mat i dem men vi satte i alla fall fjärilen i en blomma och sen satte vi oss själva runt om för att andas lite värme och äta matsäck.
Tur för oss och tur för fjärilen och kanske ett litet skutt närmare våren.  


(Och ja, jag har bett om lov för kottplockning under mina promenader.)

6 kommentarer:

Gunilla H-C sa...

Fint,
enligt Mumintrollen betyder det att det blir ett bra år om den första fjärilen man ser är ljus.

Jessika sa...

Ja, så minns jag det också. Men var står det? Letade och letade...

Lars sa...

Hej Jessika!

Lars här, från Hemliga Dalen. Vad kul det var att läsa om vårt besök hos dig! Hur är det med fjärilen, har du sett om den klarat sig? Vi har jättefina foton som vi gärna skickar över till dig.

Alla barnen hälsar så mycket till dig.

Jessika sa...

Vad roligt att du var in och läste! Jo jag såg ju att du fotograferade. om du kan tänka dig att langa över några bilder så blir jag väldigt glad, du kan skicka dem till jessika.berglund(at)bredband.net
Är det okej att jag visar dem om det skulle falla sig så? Här på bloggen eller för någon annan grupp eller så? Ifall inga av barnen syns igenkänligt alltså - det är ju viktigt förstås:)
Idag har jag träffat ett nytt gäng busungar och då berättade jag för dem om fjärilen. Fast vi såg den inte. och vi hittade en uppäten fågel sitället, alltid är det något:)
ha det fint, hälsa barnen,
Jessika

Gunilla H-C sa...

Man kan läsa om det i "Trollkarlens hatt".
Det om fjärilen alltså.

Gunilla

Jessika sa...

Tack!
Då ska jag kolla där:)