Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

torsdag 15 april 2010

Vackert ljus


Det var väldigt mycket skator och kråkor i min trädgård i morse och jag ville fotografera dem.
Men när jag kom ut hade de flugit iväg allihop så jag gick ett litet varv bara. Vackert ljus...
Och helt spegelblankt vatten, jag får lust att bada men bara härom morgonen låg det en hinna av nyis över ytan så jag struntar nog i det.
Det är något med vårmorgonen, den ropar på mig.
Och den är alla morgnar på samma gång, så konstigt. Jag hör rödhaken och samtidigt hör jag alla rödhakar, kanske särskilt de som sjöng 2007. Då när mamma och jag byggde utställning på Sofiero hela våren och åkte ner med bil tidiga morgnar.
Jag satt på trappan och väntade på henne då, på de kalla stenarna och under rödhaken. Sen luktade det jord och luktviol i Helsingborg, här luktar det mera vitsippsrötter och multnande rodenderonblad, lite kompost kanske och stackmyror. Och så jord, såklart.
Lukten och rödhakesången hör ihop, liksom ljuset.
På kvällen är det likadant. Något ropar på mig, jag måste gå ut en stund och bara stå där.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så talar en äkta livsnjutare!
Annika

BBN sa...

Det där ser ut som något helt annat land än sverige på kortet!
/Pia