Anteckningar om sådant som händer eller har hänt

Som jag tänker på eller har sett, sådant som någon sa kanske? Eller om jag läste något. Och så lite rapporter om sådant som jag hittar eller får, till exempel av pappa...

söndag 19 augusti 2012

Två presenter.

Jag får presenter hela tiden.
Varje gång pappa kommer hem från sommarlandet har han något med sig.
Han ler förväntansfullt när han lämnar fram dem och nästan alltid blir jag glad.
Igår var det finfina presenter!
Jag hade hört om den påkörda kattugglan han hittat men aldrig kunnat tro att han skulle ge mig något så fint som en vinge. Att han skulle ha dem själv, så trodde jag.
Och ge mig till exempel ett dun.
Men nej då, den vingen som var hel hade han torkat till mig, så himla fin. Så bred liksom, och så väldigt brun och varmluddig.

Den andra presenten var ett hannäste på en lavig gren.
Det är nog en svarthätta som gjort det. Hanarna bygger en massa små prototyper för att honorna ska se vad de går för och välja den bästa.
Sen bygger de ett riktig bo att lägga ägg i.
Det här boet är byggt av blåbärsrötter och små torra grankvistar.
Hade jag inte vetat bättre hade jag trott att han gjort det själv, pappa...




Inga kommentarer: